Newspapers

ine

Palest

| Newspapers

jona

ian Opposi

Egypt

ic Newspapers

Early Arab

PUBLISHERS



General information

Palestine Newspapers

Scope

Number of fiche

Number of reels

55 titles
3,831
4,727

Egyptian Oppositional Periodicals

Scope
Numner of fiche

Early Arabic Periodicals

Scope
Number of fiche

Size of fiche

Size of film
Film type

Reduction ratio

5 titles
233

5 titles
212 microfiche
105 x 148 mm.

35 mm.
Positive silver halide

Varies depending on the size of the original

For more information please contact the following address

IDC Publishers
P.O.Box 11205

|

PUBLISHERS

2301 EE Leiden
The Netherlands

Phone +31 (0)71 514 27 00 Internet www.ide.nl
Fax +31(0)71 5131721 E-mail info@ide.nl




During the period of the British mandate, i.e., until 1948, a large number of Arab newspapers appeared irregulary in Palestine. The level
of the local Arab press was inferior to that in Egypt or Lebanon, but superior to that in other countries. These newspapers generally had
a rather narrow political focus and their political line changed, sometimes in response to personal or economic factors. Until 1948, the
major Palestinian newspapers were Filastin, al-Difa®, and al-Itfihad, the first two published in Jaffa and the third in Haifa. The large role
played by Christians in these and other papers, is noteworthly.
The center of Palestinian Arab press shifted from Jaffa to Jerusalem with the establishment of Israel as a state in 1948, but al-Difa® and
Filastin continued to appear in Jordan until King Hussein decided to close them in March of 1967.

After the War in 1967, new Arab newspapers were published in Jerusalem. The major ones that should be cited are al-Kuds, al-Sha®b,
al-Fajr, and the semi-official Israeli Arab paper al-Anba. The political line of this press is noted for its hostility to Israel and support for

the Palestine Libration Organization.

These newspapers are important not only because they help form public opinion in Jerusalem and the occupied territories, but due to the
fact that they constitute a tool of political expression for local Arab population. They thus express the mood in the occupied territories
and the political views that are prevalent within the Arab community, especially among the intellectuals.

al-Anba’. Jerusalem,
1968(0Oct.)-1985(Jan.).

Ceased in 1985.

This newspaper began publication on 24
October 1968 in Jerusalem. al- Anba’in fact
became the new form of al-Yaum, which had
served as an Arab daily from 1948 until May of
1968 and was considered by Israeli Arabs as an
authorized spokesman of the Israeli
government. This stigma still clings to the new
al-Anba’ version. The Prime Minister’s Office
(the Bureau of the Adviser on Arab Affairs)
supports the newspaper and supervises it in
conjunction with representatives of the paper’s
editorial staff, the two sides forming a common
committee for this purpose al-Anbad’ has
attempted to avoid appearing as an authorized
Israeli Arab organ by according full freedom of
expression to its reporters and to Palestinian
Arab personalities. This liberal approach led to
an increased distribution as the paper developed
a group of “moderate” Palestinian newsmen
including Muhammad Abu Shilbaya, Fauzi
al-Shanti, and others. It is important to note
that the owners and editors of the paper are
Jews: until 1970, Yitzhak Bar-Moshe was editor,
later followed by Yaacov Hazma. Both are
veterans of the Arab Broadcasting Network,
which is connected with the Israel Broadcasting
Authority.

50 reels

Order no. J-93-1/3

el-Carmel. 1920(Oct.)-1934(May).

8 reels
Order no. J-91-205/3

al-Difa®. Jaffa, Jerusalem,
1934(April)-1966.

This newspaper was founded in Jaffa in 1934.
Throughout its life it was edited by Ibrahim
al-Shanti, member of a peasant family that
became rather wealthy. The paper bore a strong
Muslim, anti-British, and fascist character, so
much so that it openly supported Nazism. In its
early period the paper was considered the voice
of al-Istiglal circles. (The Independent Party, a
pan- Arab political movement not limited
exclusively to Palestinian Arab goals). In the
1940s al-Difa® was financed by the Arab Bank
(al-Bank al-Arabi) and supported the Husayni
political element in the country. With a more
cautious and reserved orientation than Filastin
its opposite number in Jaffa, it attained a much
larger distribution, especially in Muslim and
village circles. After 1948 and the establishment
of Israel, al-Difa® too moved from Jaffa to Bast
Jerusalem. It appeared until March 1967, when
Hussein closed down all Jordanian newspapers.
Missing: 1934(Jan.-March); 1935(Dec.);
1939(Jan.-Aug.); 1948(May)-1949(Feb.);
1952(Sept.)-1955(Jan.).

57 reels

Order no. J-93-2/3

al-Fajr. Jerusalem,
1972(April)-1993(July).

Appeared weekly, later twice a week and daily.
Ceased publication.

This paper was established on 7 April 1972 in
Jerusalem. Yusuf Nasr, a Christian born in 1939,
founded the newspaper, and Jamil Hamad, a
Muslim from Bethlehem, became the first
editor. Both belonged to a group of young
intellectuals known as the New Thinking
(al-Fikr al-Jadid), and al- Fajr served as the voice
of this circle. From the start the newspaper
adopted an anti-Israel and anti-Jordanian line
and frequently also attacked the local
“reactionary” leadership among the Arabs in the
territories under Israeli control, their foremost
target being Sheikh Ja’bari, mayor of Hebron.
In February of 1974 Nasr was kidnapped and
has not been seen since. Jamil Hamad was
among those who were suspected and arrested,
but he was subsequently released; he did not,
however, resume the paper’s editorship. Afaf
Ajluni, Nasr’s sister, later came to Jerusalem
from the United States to run al-Fajr; she and
her husband had financed the paper from
abroad. With the assistance of a group of young
Communists who have transformed the
newspaper into 2 Communist organ, Afaf Ajluni
runs al-Fajr in her brother’s place. The paper
openly identifies with the PLO and acts as their
voice in the territories under Israeli occupation.

66 reels
Order no. J-93-3/3

al-Fajr - The Dawn. Jerusalem,
1980(April 23)-1993. V.1-14. Index
1980-1985.

In English.

Jerusalem Palestinian weekly. The only English
language newspaper published in the occupied
territories. Politics, culture.

Missing: 1981(83, 84); 1982/1983(139);
1983(161); 1983/1984(191); 1984/1985(243);
1986(343-346); 1990, V.11.

13 reels

Orderno. J-91-117/3




Filastin. Jaffa, Jerusalem, 1911-1914,
1921-1967(March).

Founded in 1911 in Jaffa, then the largest Arab
town in Palestine, Filastin was run by Isa al-Isa, a
member of a Christian Orthodox family. In the
beginning the paper did not appear as a daily or
even regularly. In its most checkered history,
Filasiin ceased publication between 1914 and
1918 when the Turks closed it down, appeared
two or three times weekly until 1929, when it
finally became the first Arab daily in the country.
Because the owners and editors were Christians,
Filasfin was not widely read within the Muslim
community, especially in the villages, even
though it adopted an Arab nationalist line. It
was not a party organ, but expressed a consistent
political orientation. In the early 1920s it served
as the vehicle for the Arab Executive
Committee. In 1927-1928 it began to voice the
views of the Nashashibi elements, which
opposed the dominance of the Husayni family in
Palestinian politics. In 1942- 1943, the paper
received financial support from the al-Umma
Bank (Nation Bank) and expressed the line of
the al-Istiglal circles. After the establishment of
the State of Israel, Filastin moved to Amman
(Jordan) and later to Jerusalem. It was
published until 21 March 1967, when King
Hussein closed it down (along with other
Jordanian newspapers). This marked the end of
the longest-surviving Arab press in Palestine.
Missing: 1948(May-Dec.); 1949(Jan,,
Sept.-Dec.); 1951(July-Dec.); 1952(Sept.-Dec.);
1953-1955(Jan.).

99 reels

Order no. J-93-7/3

al-Ittihad. Haifa, 1944(May)-2002(Aug.).
Subscription to regular updates possible.

A weekly until 1954, since then published twice
a week.

This newspaper was established in May of 1944
as the voice of the Workers Sections Federation
in Haifa. It served as the common vehicle for
this Federation and the National Liberation
League, the Communist political organization.
With the rejection of the Federation and the
founding of the Workers’ Congress in August
1945, the paper became the organ for the
Congress and the National Liberation League.
Efforts to turn it into a daily have failed.

The organ became the exclusive property of the
Arab wing of Rakah, the Israeli Communist
Party, after the split in 1965; Maki, the other
party wing, published a bi-weekly called Sawt
al-Sha®h. al-Itihad has always been
characterized by a noticeable political-party
-dimension. Emil Tuma served as its chief editor,
and most Arab Communist leaders have
participated as staff members. It provides
systematic political propaganda and analysis,
directed at the worker and a mass public.

The consistent line of al-Iuthad is anti-Western
and pro-Soviet and pro-Arab. It consistently
opposes the government of Israel and its
policies, and supports Palestinian Arab
nationalism.

123 reels

Order no. J-93-4/3

al-Jami’ah al-Arabiyyah. Jerusalem,
1927-1935.

Initially published twice a week, then, following
the 1929 riots, daily.

Organ of the Supreme Moslem Council.

15 reels
Order no. J-93-9/3

al-Kuds. Jerusalem,
1968(Nov.)-2005(Feb.).

Subscription to regular updates possible.

After King Hussein closed the newspapers in
Jordan in March of 1967, al-Jihad and al-Difa®
united to form a new Jerusalem paper called
al-Kuds. This paper managed to appear 34 times
before the Six Day War broke out in June of
1967, and then ceased publication. On 19
November 1968 the paper reappeared and has
since adopted a pro-Hashemite line, generally
seen as moderate within the Palestinian political
context. Mahmud Abu Zuluf, its owner and
editor, was born in Jaffa in 1924, and signs
himself Abu Marwan when he writes the major
editorial in al-Kuds. From a professional point
of view, al- Kuds is a good newspaper and the
most stable in the West Bank region; it has a
larger circulation than the other press (al-fajr,
al-Sha®b).

200 reels

Order no. J-93-5/3

Mir’at al-Sharq. Jerusalem, 1919-1938.
V.1-19.

The first Arabic newspaper in Jerusalem.
Missing: Vi1(32-33, 45); V.2(55, 83, 102, 106,
123-124); V.3(135, 143); 1922/23-1924/25, V.4-6;
VI7(452); V10(597, 605, 607, 626, 629);
V.11(632); V.15(1074, 1076-1079, 1099,
1109-1110, 1112).

S reels
Order no. NE-1515/3

al-Mithaq. Jerusalem, 1980-1986.

March 1980-July 1982: weekly; August
1982-July 1984: twice a week; August
1984-August 1986: daily. Ceased.

Political newspaper of independent nationalistic
line.

12 reels
Order no. J-93-10/3

al-Nahdr. Jerusalem, 1986(March)-1995.
Initially weekly (1986, March 7 - 1987, April 3),
then daily (1987, April 10-).

Political newspaper.

Missing: 1986(26); 1987(289): 1988(April 6, 12,
29-30; June 24, 29); 1989-1990; 1991(1403, 1443,
1459, 1576, 1619, 1679, 1683).

30 reels
Order no. J-93-11/3

al-Quds.
See: al-Kuds.

al-Sha®b. Jerusalem, 1972(July)-1992.
Ceased publication.

This newspaper was established in 23 July 1972
in Jerusalem by Mahmud Yaish, an old-time
publisher who was involved in a large number of
papers in Jordan. From the beginning, al-Sha®b
adopted a strong anti-Israel, anti-Jordan, and
anti-Western attitude and attacked the
moderate position in the Arab world and in the
territories. The acting editor, Ali al-Khatib, set
the paper’s tone. Born in Dura (near Hebron)
in 1919 of Muslim parents, al-Khatib worked for
Filastin until 1967; before that he had served as
secretary to the Jordanian governor of
Jerusalem. al-Khatib usually wrote the major
editorials in al-Sha®h, as well as a stinging
column called Good Morning, written under the
pen-name of Abu Ghassan. At the end of 1974
he was expelled to Lebanon (for obvious reasons
not to Jordan) along with three other people
charged with incitement in the Arab areas.

The paper still openly supports the PLO and
attacks Israel vigorously. In the past, according
to certain rumours confirmed by the President
of Egypt, Libya has financed the newspaper.

57 reels
Order no. J-93-6/3




vic Periodicals

In the nineteenth century the already weakened power of the Ottoman Empire declined further and further, and the Arab subjects in the
Middle East provinces shared in the general misery. As Ottoman power decreased, the Buropean influence in the Middle East increased
correspondingly and became one of the major factors contributing to the rise of Arab nationalism.

The Arabs had become used to the idea of being dominated by foreign powers. The successive invasions and subsequent occupations
of Syria and Egypt by French and English armies confronted the Arabs with a European Christian aggressor for the first time since the
Crusades. The reaction of the Arab peoples to the impact of the West may seem ambiguous: on the one hand the Arabs were fully
prepared to receive and adopt Western ideas and techniques; on the other hand they resisted a further advance of European influence.
But this was only natural for peoples who were trying to establish their own identity after having been forced into a slumber which had
lasted several centuries.

For the Arabs, the Arabic language constituted the first means to establish their own identity. Eminent scholars among them started to
use their mother tongue in order to spread knowledge, hoping to revive Arabic pride and induce a renewed self esteem in the Arabs. In
this period many European works were translated into Arabic by Arab writers. The efforts of these scholars led the Arabs to abandon
the by then traditional style of writing - characterized by endless variations on classical poetry and the petty persuit of trivial religious
disputes - in favour of a more factual style. For this new style, periodicals were an excellent medium.

al-Muqtabas. Damascus, 1906-1911.
V.1-6.
Monthly.

52 microfiche
Order no. NE-20327 /1

al-Nibras. Beirut, 1909-1910. V.1-2.

Monthly.

10 microfiche
Orderno. NE-20334 /1

Nar al-Islam. Cairo, 1930-1936. V.1-7.
Ten issues per year.

Missing: 1935, V.6(1).

102 microfiche

Orderno. NE-20331 /1

al-Sa’ih. New York.
Weekly.
Available: 1930, V.18(216-224); V.19(1-5).

9 microfiche
Orderno. NE-20332 /1

al-Zahra’., Cairo, 1924-1928. V.1-5.
Monthly.

39 microfiche
Orderno. NE-20329 /1




During the second half of the Sadat Era (1970-1981) the Egyptian Government permitted a certain amount of freedom of the press,
especially for religious journals and magazines.

In June 1976 two monthlies, al-Da‘wa and al-I°tisam, which were associated with the famous Muslim Brotherhood, started to appear,
and in the spring of 1979 the Sufi Brotherhoods began to publish a monthly called Majallat al-Islam wa-’ I-Tasawwuf (The Journal of
Islam and Mysticism).

In September 1981, on the eve of his assassination, President Sadat revoked the “permission to appear” for a number of journals, because
according to him and his government these journals had misused the granted freedom of the press by “inciting people to religious strife and
civil war”. However, long before their dissolution in September 1982 these journals had vehemently critisized the Egyptian Government,
the person of Anwar al-Sadat, the Egyptian official policy of normalization or relations with the State of Israel, etc.

The contents of these journals reflect an important phase in the history of Islam. They throw an interesting light on the intellectual world
which has given rise to Islamic activism and Islamic extremism. No academic library for modern Middle Eastern studies that does not
possess these journals can call itself adequate.

al-Da®wa. Sawt al-Hagq wa 'I-Quwwa wa
‘I-Hurriya. Cairo, 1976-1981.

General Islamic weekly which appeared
monthly during the years 1976-1981.

Missing: No. 36 (May 1979).
77 microfiche
Order no. NE-20322/1

al-I‘tisam. Cairo, 1977-1981.
Two issues were confiscated by the Egyptian
government (March and April 1979).

18 microfiche
Order no. NE-20323/1

Jaridat al-Sha®b. Cairo, 1979-1981.
General Socialist weekly. Edited by the
Egyptian Socialist Party.

Missing: 1981(122).

50 microfiche

Order no. NE-20325/1

al-Tasawwuf al-Islami. Shari®a wa
Hagiqa wa Tariga. Cairo, 1979-1982.
General Islamic (Sufi) monthly. Edited by the
High Council of Sufism.

34 microfiche
Order no. NE-20326/1

al-Tawhid. Cairo, 1973-1981.

Islamic monthly.

Missing: Rabi® al-Thani and Jumada ’1-Ula
1394. Shawwal, Dhii 'l-Qa®da, and Dhii ’I-Hijja
1395, Muharram and Safar 1396, and Safar 1401.

54 microfiche
Order no. NE-20324/1




	arabic-1.pdf
	arabic-2.pdf
	arabic-3.pdf
	arabic-4.pdf
	arabic-5.pdf
	arabic-6.pdf

