Newspapers

Israel/Palestine (Mandatory period) (12/09/2005)

Al ha-Mishmar. Tel Aviv,
1943(July)-1995(March). Weekend
supplement Chotam. 1971-1972.
Ceased publication.

Daily.

Originally Mishmar, organ of Ha-Kibbuts
ha-Arzi Ha-Shomer ha- Za'ir: from 1948 4]
ha-Mishmar, organ of Mapam.

230 reels
Orderno. J-91-1 /3

Alon ha-Palmah. Tl Aviv, 1942-1948.
Irregular publication.

Ilegal organ of the Palmah; without a masthead
and no mention of an address.

Missing: 1942; 1943(1-5, 8, 9).
29 microfiche
Order no. J-91-2 /1

al-Anbd’. Jerusalem,
1968(Oct.)-1985(Jan.).

Ceased in 1985.

Special brochure available free on request.
This newspaper began publication on 24
October 1968 in Jerusalem. al- Anba’ in fact
became the new form of al-Yaurn, which had
served as an Arab daily from 1948 until May of
1968 and was considered by Israeli Arabs as an
authorized spokesman of the Israeli
government. This stigma still clings to the new
al-Anba’ version. The Prime Minister’s Office
(the Bureau of the Adviser on Arab Affairs)
supports the newspaper and supervises it in
conjunction with representatives of the paper’s
editorial staff, the two sides forming a common
committee for this purpose al-Anba’ has
attempted to avoid appearing as an authorized
Israeli Arab organ by according full freedom of
expression to its reporters and to Palestinian
Arab personalities. This liberal approach led to
an increased distribution as the paper developed
a group of “moderate” Palestinian newsmen
including Muhammad Abu Shilbaya, Fauzi
al-Shanti, and others. It is important to note
that the owners and editors of the paper are
Jews: until 1970, Yitzhak Bar-Moshe was editor,
later followed by Yaacov Hazma. Both are
veterans of the Arab Broadcasting Network,
which is connected with the Israel Broadcasting

Aauthority.

50 reels

Orderno. J-93-1 /3

Bustanai. Rehovot, 1929-1939. V.1-11.
Weekly.

Organ of the Hitahadut ha-Ikkarim.

422 microfiche

Orderno. J-91-201 /1

el-Carmel. 1920(Oct.)-1934(May).
Special brochure available free on request.
8 reels

Orderno. J-91-205 /3

Chotam,

See: Al ha-Mishmar.

Davar. Tel Aviv, 1925-1995(Oct.23).
Weekend supplement Davar ha-Shavw’a.
1968-1972.

Cont. as: Davar Rishon. Tel Aviv,
1995(Oct. 24)-1996(May 21).

Ceased publication.

400 reels
Orderno. J-91-94 /3

The Dawn - al-Fajr. Jerusalem,
1980(April 23)-1993.  V.1-14. Index
1980-1985.

In English.

Special brochure available free on request.
Jerusalem Palestinian weekly. The only English
language newspaper published in the occupied
territories. Politics, culture.

Missing: 1981(83, 84); 1982/1983(139);
1983(161); 1983/1984(191); 1984/1985(243);
1986(343-346); 1990, V.11.

13 reels
Orderno. J-91-117 /3
al-Difa®, Jaffa, Jerusalem,

1934(April)-1966.
Special brochure available free on request.

This newspaper was founded in Jaffa in 1934.
Throughout its life it was edited by Ibrahim
al-Shanti, member of a peasant family that
became rather wealthy. The paper bore a strong
Muslim, anti-British, and fascist character, so
much so that it openly supported Nazism. In its
early period the paper was considered the voice
of al-Istiglal circles. (The Independent Party, a
pan- Arab political movement not limited
exclusively to Palestinian Arab goals). In the
1940s al-Difa® was financed by the Arab Bank
(al-Bank al-Arabi) and supported the Husayni
political element in the country. With a more
cautious and reserved orientation than Filastin
its opposite number in Jaffa, it attained a much
larger distribution, especially in Muslim and
village circles. After 1948 and the establishment
of Israel, al-Difa® too moved from Jaffa to East
Jerusalem. It appeared until March 1967, when
Hussein closed down all Jordanian newspapers.
Missing: 1934(Jan.-March); 1935(Dec.);
1939(Jan.-Aug.); 1948(May)-1949(Feb.);
1952(Sept.)-1955(Jan.).

57 reels

Orderno. J-93-2 /3

Doar ha-Yom. Jerusalem,
1919/1920-1935/1936, 1940(Jan. 26-Feb.
16).

Daily newspa per published by native-born
Palestinian Jews and supported by farming
circles and older settlers for some time edited by
V. Jabotinsky and supported the Revisionist
movement.

Missing: 1919/1920(1, 37, 64-65, 67, 80, 109, 111,
154-155, 158,172,199, 208, 218, 253, 273, 275,
282); 1920/1921(9, 180-182); 1922/1923(1, 64,
153,156, 161, 174,189, 214, 217-218, 228, 237,
248-249, 271, 276); 1923/1924(1, 2, 196);
1924/1925(53, p. 1-2); 1925/1926(33, 62);
1927/1928(196); 1928/1929(82-83); 1931/1932
(174-175); 1933/1934(149-162); 1935/1936(148,
160).

34 reels
Orderno. J-91-4 /3
al-Fajr. Jerusalem,

1972(April)-1993(July).

Appeared weekly, later twice a week and daily.
Ceased publication.

Special brochure available free on request.

This paper was established on 7 April 1972 in
Jerusalem. Yusuf Nasr, a Christian born in 1939,
founded the newspaper, and Jamil Hamad, a
Muslim from Bethlehem, became the first
editor. Both belonged to a group of young
intellectuals known as the New Thinking
(al-Fikr al-Jadid), and al- Fajr served as the voice
of this circle. From the start the newspaper
adopted an anti-Israel and anti-Jordanian line
and frequently also attacked the local
“reactionary” leadership among the Arabsin the
territories under Israeli control, their foremost
target being Sheikh Ja’bari, mayor of Hebron.
In February of 1974 Nasr was kidnapped and
has not been seen since. Jamil Hamad was
among those who were suspected and arrested,
but he was subsequently released; he did not,
however, resume the paper’s editorship. Afaf
Ajluni, Nasr’s sister, later came to Jerusalem
from the United States to run al-Fajr; she and
her husband had financed the paper from
abroad. With the assistance of a group of young
Communists who have transformed the
newspaper into a Communist organ, Afaf Ajluni
runs al-Fajr in her brother’s place. The paper
openly identifies with the P1.O and acts as their
voice in the territories under Israeli occupation.

66 reels

Orderno. J-93-3 /3




Filastin. Jaffa, Jerusalem, 1911-1914,
1921-1967(March).
Special brochure available free on request.

Founded in 1911 in Jaffa, then the largest Arab
town in Palestine, Filastin was run by Isa al-Isa, a
member of a Christian Orthodox family. In the
beginning the paper did not appear as a daily or
even regularly. In its most checkered history,
Filastin ceased publication between 1914 and
1918 when the Turks closed it down, appeared
two or three times weekly until 1929, when it
finally became the first Arab daily in the country.
BRecause the owners and editors were Christians,
Filastin was not widely read within the Muslim
community, especially in the villages, even
though it adopted an Arab nationalist line. It
was not a party organ, but expressed a consistent
political orientation. In the early 1920s it served
as the veliicle for the Arab Executive
Committee. In 1927-1928 it began to voice the
views of the Nashashibi elements, which
opposed the dominance of the Husayni family in
Palestinian politics. In 1942- 1943, the paper
received financial support from the al-Umma
Bank (Nation Bank) and expressed the line of
the al-Istiglal circles. After the establishment of
the State of Israel, Filastin moved to Amman
(Jordan) and later to Jerusalem. It was
published until 21 March 1967, when King
Hussein closed it down (along with other
Jordanian newspapers). This marked the end of
the longest-surviving Arab press in Palestine.
Missing: 1948(May-Dec.); 1949(Jan.,
Sept.-Dec.); 1951(July-Dec.); 1952(Sept.-Dec.);
1953-1955(Jan.).

99 reels
Orderno. J-93-7 /3
Ha-Ahdut. 1910-1914.
6 vols. Index.

Weekly.
Socialist.

83 microfiche
Order no. J-91-200 /1

Jerusalem,

Ha-Boker.
Daily.

66 reels
Order no.

Tel Aviv, 1935-1965.

J-91-8 /3

Ha-Derekh. Tel Aviv, 1951-1965.
Irregular publication.

Theoretical organ of the Israel Communist
Party; superseded by Zo ha-Derekh of the New
Communist List (Rakah).

53 microfiche

Orderno. J-91-11 /1

Ha-Hayyal ha-Ivri.  1941-1946.

A daily under the name La-Hayyal, 1944-1946.
Originally mimeographed in the North African
desert and later in various places in Europe.
Missing: 1943/1944, V.3(9-end; 11-end);
1944/1945-1945/1946.

25 microfiche
Orderno. J-91-13 /1

Ha-Herut. Jerusalem, 1909-1917.
V.1-9.

A daily from 1912.

The only newspaper to appear in Jerusalem
during World War I.

Missing: 1914/1915, V.7,

S reels

Orderno. J-91-15 /3

Ha-Kol. Jerusalem, 1949-1966.
Daily.

9 reels

Orderno. J-91-19 /3

Ha-Levanon. Bruell, N. (Ed.).
Jerusalem, Paris, Mainz, London,
1863-1887.

1882/1883-1885/1886 have not been published.
The first newspaper published in Jerusalem
(1863-1864); afterwards in Europe with
interruptions.

Missing: 1863/1864, V.1.(1-10(p. 1-72), 12);
1876, V.12(2); 1880/1881, V.17(9).

184 microfiche

Order no. J-100-166 /1

Ha-Mashgif. el Aviv, 1938(Dec.
20)-1949(April 21). V.1-12.

Daily.

Missing: V.1(3); V.10(2639, 2658, 2673);
V11(2772-2779, 2797); V.12(3139).

17 reels
Order no. J-91-21 /3
Ha-Mod’ia. Jerusalem,

1950(Sept.)-2005(Febr.).
Supplement for children. 1952-1959.
Daily.

150 reels

Order no. J-91-24 /3

Ha-Or.
See: Ha-Zevi.

Ha-Tér. Jerusalem, 1920-1936. V.1-16.
Weekly organ of Mizrahi in Erez Israel.

146 microfiche
Orderno. J-91-29 /1

Ha-Yarden. Jerusalem, Tel Aviv,
1934-1939. V.1-5.

Daily; from 1936 a weekly.
Revisionist.

4 reels

Orderno. J-91-32 /3

Ha-Yom. T&l Aviv.

See: Herut.

Ha-Zevi. Jerusalem, 1884-1915.
V.1-29.

A daily from 1908. Sometimes called Ha-O,
Hashkafah.

Several interruptions in publication.

The pioneer of modern journalism in Erez
Israel.

Missing: 1904/1905. V.19.

8 reels
Order no.

J-91-56 /3

Ha-Zofeh. Jerusalem, Tel Aviv,
1937-2004(Dec.).

223 reels

Order no. J-91-36 /3

Haaretz. Jerusalem, Tel Aviv,
1919(June)-1972(April). Weekend
supplement. 1964(April)-1971.

Daily.

Missing: 1923-1924; 1925(Oct.-Dec.);
1927(July-Dec.); 1928(May-Aug.);
1929(Sept.)-1930(June); 1931(May-Aug.);
1933(Jan.-April; Sept.-Dec.); 1934(Jan.-April;
Sept.-Dec.); 1935(July-Aug.). Weekend
supplement: 1966(July-sept.); 1967(April-Dec.).
242 reels
Order no. J-91-95 /3
Hadashot. Tel Aviv,
1984(March)-1993(Nov.).
Ceased publication.

170 reels
Orderno. J-91-115 /3

Hadashot me-ha-Aretz ha-Kedoshah.
Jerusalem, Cairo, 1918-1919.
Newspaper of the British occupation
authorities; the first newspaper to appear in
Palestine after the British conquest; its
continuation was Hadshot ha-Arez, the first
incarnation of Haaretz.

2 reels
Order no. J-91-10 /3
Hashkafah.

See: Ha-Zevi.
Havazzelet. Jerusalem, 1863-1911.
Not published: 1865-1869.

The second newspaper in Erez Israel.
Missing: 1877/1878 (26-28, 31, 33, 35-End);
1878/1879(6-25); 1882/1883-1883/1884;
1908/1909(56-58, 88-91).

13 reels
Order no. J-91-48 /3

Hazit ha-Am. Jerusalem, 1932(Jan.
29)-1934(June 12).

Weekly.

Revisionist.

2 reels
Order no. J-91-35 /3

Hed ha-Mizrah. Jerusalem, 1942-1951.
V.1-8.

Published twice a week, later weekly.
1946(Aug. 16-Nov. 5) has not been published.

103 microfiche
Order no. J-91-39 /1

Herut. Tel Aviv, 1948(Oct.)-1965.
Cont. as: Ha-Yom. Tel Aviv, 1966-1969.
Daily; a number of editions were published
earlier in Jerusalem as a weekly.

Organ of the Herut Party.

70 reels

Orderno. J-91-42 /3




al-Ittihad. Haifa,
1944(May)-2002(Aug.).

A weekly until 1954, since then published twice
a week.

Special brochure available free on request.
This newspaper was established in May of 1944
as the voice of the Workers Sections Federation
in Haifa. It served as the common vehicle for
this Federation and the National Liberation
League, the Communist political organization.
With the rejection of the I'ederation and the
founding of the Workers’ Congress in August
1945, the paper became the organ for the
Congress and the National Liberation League.
Efforts to turn it into a daily have failed.

The organ became the exclusive property of the
Arab wing of Rakah, the Israeli Communist
Party, after the split in 1965; Maki, the other
party wing, published a bi-weekly called Sawr
al-Sha®b. al-Ittihad has always been
characterized by a noticeable political-party
dimension. Emil Tuma served as its chief editor,
and most Arab Communist leaders have
participated as staff members. It provides
systematic political propaganda and analysis,
directed at the worker and a mass public.

The consistent line of al-I#tihdd is anti-Western
and pro-Soviet and pro-Arab. It consistently
opposes the government of Israel and its
policies, and supports Palestinian Arab
nationalism.
123 reels
Order no. J-93-4 /3

al-Jami’ah al-Arabiyyah. Jerusalem,
1927-1935.

Initially published twice a week, then, following
the 1929 riots, daily.

Organ of the Supreme Moslem Council.

15 reels
Orderno. J-93-9 /3

Jerusalem Post. Clippings Archive
1933-1977. Prominent People.

The printed guide to the collection, listing the
names of the 535 persons represented in the
collection, comes free with the microfiche.
Special brochure available free on request.
This archive includes the classified clippings
from 1933 onwards. The section Prominent
People and Post Specialists, 1933-1977, includes
535 persons and is arranged alphabetically.
1934 microfiche

Order no. J-95-1 /1

Kol ha-Am. Tel Aviv, 1937-1975(July).
Irregular from 1937-1946; 1947-1970 a daily;
from 1970 a weekly.

Communist. ['rom the 1920s in various forms,
often underground.

53 reels

Order no. J-91-50 /3

Kol Yisrael. Jerusalem, 1922-1948.
V.1-28.

5 reels

Orderno. J-91-51 /3

al-Kuds. Jerusalem,
1968(Nov.)-2005(Jan.).

Special brochure available free on request.

After King Hussein closed the newspapers in
Jordan in March of 1967, al-Jihad and al-Difa®
united to form a new Jerusalem paper called
al-Kuds. This paper managed to appear 34 times
before the Six Day War broke out in June of
1967, and then ceased publication. On 19
November 1968 the paper reappeared and has
since adopted a pro-Hashemite line, generally
seén as moderate within the Palestinian political
context. Mahmud Abu Zuluf, its owner and
editor, was born in Jaffa in 1924, and signs
himself Abu Marwan when he writes the major
editorial in al-Kuds. From a professional point
of view, al- Kuds is a good newspaper and the
most stable in the West Bank region,; it has a
larger circulation than the other press (al-Fajr,

al-Sha®b).

199 reels

Orderno. J-93-5 /3

Kunteres. Tel Aviv, 1919-1929,
1943-1944. Index.

Weekly organ of Ahdut ha-Avodah; in the
1940s, of Mapai. Socialist.

156 microfiche

Orderno. J-91-53 /1

La-Merhav. Tel Aviv, 1954-1971(May).
See also: Le-Ahdut ha-Avodah.

Merged with Davar.

Daily.

Missing: 1961(July-Sept.).

56 reels

Order no. J-91-54 /3

Le-Ahdut ha-Avodah. 'Tel Aviv,
1944-1948. V.1-3.
See also: La-Merhav.

Weekly.

1 reel

Orderno. J-91-55 /3
Letzte Neyes. 'Tel Aviv,
1949-2003(Dec.).

100 reels

Orderno. J-92-1 /3
Ma’ariv. Tl Aviy,

1948(Feb.)-2005(Apr.). Weekend
supplement. 1968-1985(May),
1987(Nov.-Dec.).

Daily.

Missing: 1971-1983.

729 reels

Orderno. J-91-100 /3
Mazpen., Tel Aviv, Jerusalem,
1962-1973.

Irregular publication.
Missing: 1962(4-6).
1 reel

Order no. J-91-61 /3

Mir’at al-Sharq. Jerusalem, 1919-1938.
V.1-19.

Special brochure available free on request.

The first Arabic newspaper in Jerusalem.
Missing: V.1(32-33, 45); V.2(55, 83, 102, 106,
123-124); V.3(135,143); 1922/23-1924/25, V.4-6;
V.7(452); V10(597, 605, 607, 626, 629);
V.11(632); V.15(1074, 1076-1079, 1099,
1109-1110, 1112).

5 reels
Orderno. NE-1515 /3

al-Mithaq. Jerusalem, 1980-1986.
March 1980-July 1982: weekly; August
1982-July 1984: twice a week; August
1984-August 1986: daily. Ceased.

Political newspaper of independent nationalistic
line.

12 reels
Orderno. J-93-10 /3
Moriyyah. Jerusalem, 1910(May

6)-1915(Jan. 11). V.1-6.

A weekly, later a bi-weekly. 'rom 1913 a daily.
Ceased in 1915.

Missing: 1910, V.1(9-11, 15, 17, 22-24);
1910/1911, V.2(30, 34, 82);

1911/1912, V.3(141-142, 216-217);

1912/1913, V.4(282); 1913/1914, V.5(544,
567-376, 578-589, 591-594, 596, 602-603,
605-606, 610); 1914/1915, V.6(622-624).

2 reels
Orderno. J-91-65 /3

al-Nahar, Jerusalem,

1986(March)-1995.

Initially weekly (1986, March 7 - 1987, April 3),
then daily (1987, April 10-).

Political newspaper.

Missing: 1986(26); 1987(289): 1988(April 6,12,
29-30; June 24, 29); 1989-1990; 1991(1403, 1443,
1459, 1576, 1619, 1679, 1683).

30 reels

Orderno. J-93-11 /3

The Nation. 1988(Sept. 2)-1989(April 3).
4 reels

Order no. J-91-116 /3

Omer. Tel Aviv, 1951-1986(1).

Ceased in 1986.

53 reels

Order no. J-91-101 /3

Palestine Bulletin.
See: Jerusalem Post.

Palestine Post. 1932(Dec.)-1947(Dec.).
Preceded by: Palestine Bulletin,
1925(Jan.)-1932(Nov.).

Preceded by: Palestine Weekly,
1919(Dec.)-1931(April). (On microfiche).
62 reels; 229 microfiche

Orderno.  J-93-8 + J-94-2 /1+3

Palestine Weekly.
See: Jerusalem Post.

al-Quds.
See: al-Kuds.




al-Sha®b. Jerusalem, 1972(July)-1992.

Ceased publication.

Special brochure available free on request.

This newspaper was established in 23 July 1972
in Jerusalem by Mahmud Yaish, an old-time
publisher who was involved in a large number of
papers in Jordan. From the beginning, al-Sha®b
adopted a strong anti-Israel, anti-Jordan, and
anti-Western attitude and attacked the
moderate position in the Arabworld and in the
territories. The acting editor, Ali al-Khatib, set
the paper’s tone. Born in Dura (near Hebron)
in 1919 of Muslim parents, al-Khatib worked for
Filasgin until 1967; before that he had served as
secretary to the Jordanian governor of
Jerusalem. al-Khatib usually wrote the major
editorials in al-Sha®b, as well as a stinging
column called Good Morning, written under the
pen-name of Abu Ghassan. At the end of 1974
he was expelled to Lebanon (for obvious reasons
not to Jordan) along with three other people
charged with incitement in the Arab areas.

The paper still openly supports the PLO and
attacks Israel vigorously. In the past, according
to certain rumours confirmed by the President
of Egypt, Libya has financed the newspaper.

57 reels
Order no. J-93-6 /3

She’arim. Tel Aviv, 1934-1981.
Ceased in 1982.

58 reels
Order no. J-91-102 /3

Weekly News Bulletin, Government
Press Office. Jerusalem, 1961-1976. V.1-16.
Ceased after 1976.

Missing: 1974(Oct. 26)-1975(July 1).

467 microfiche

Order no. J-81-2/1

Yedi’ot Aharonot. Tel Aviv,
1939(Dec.)-2005(Apr.). Weekend
magazine. 1964(10-12). Weekend
supplement. 1968-1972.

Daily.

Independent.

1039 reels
Order no. J-91-84/3

Yeted Ne’eman. Tel Aviv, 1986-1995.
Orthodox Jewish daily in Hebrew. Israeli and
world news, Jewish religious matters.
Missing: 1994(Oct.-Dec.).

39 reels

Order no. J-93-14/3




